Zo stretch je hele lichaam optimaal in 5 minuten

Deze stretch helpt je binnen vijf minuten helemaal los te zijn. Rekken en strekken voor je gaat beginnen met je krachttraining helpt het risico op blessures te verkleinen. Daarbij kunnen blessures je spierontwikkeling voor weken of maanden in de koelkast zetten. Helaas komen veel krachtsporters daar pas achter als het kwaad al geschied is.

“De meeste gasten verwaarlozen stretchwerk tot het te laat is”, zegt Brad Baldwin (C.S.C.S.), personal trainer in New York City. “En dan is het plotseling heel belangrijk voor ze geworden.

De voordelen van de stretch

Als ‘Ik heb er geen tijd voor’ je belangrijkste excuus is om niet op te warmen, dan heb ik goed nieuws. Het is niet nodig om 20 minuten of langer bezig te zijn om je spieren en gewrichten los te maken. Maar een paar minuten besteden om de beste stretch ooit onder de knie te krijgen is alles wat je nodig hebt”, legt Baldwin uit. Die beste stretch ooit is uitstekend voor het vergroten van de mobiliteit in je thorax (borstholte) en het strekken van de wervelkolom voordat je met basisoefeningen begint.

Met name maakt het de heupen vrij en rekt het de psoas, een grote spier die begint in je bovenbeen en loopt tot aan je onderrug, en voor een stijfheid in de rug kan zorgen. Deze oefening helpt dus om stijfheid in dit gebied te verminderen.

Zo doe je de optimale stretch voor je hele lichaam

Doe twee sets van zes herhalingen per kant voor je een basisoefening doet.

1. Stap naar voren (lunge) tot je voorvoet vlak op de grond is en je achtervoet op de tenen rust. Zak dan door de knieën tot je achterste knie bijna de grond raakt.

2. Laat de tegenoverliggende arm van je gestrekte achterbeen naar de vloer zakken en reik met je andere arm naar het plafond.

3. Houd 20 seconden vast en laat dan je arm aan de kant van je voorbeen zakken.

4.  Herhalen voor de andere kant.