tomaten fitness

Het laatste voedingsnieuws voor krachtsporters

Voeding is essentieel voor iedere fanatieke krachtsporter. Genoeg reden voor ons om het laatste voedingsnieuws te behandelen!

Fastfood en koolhydraten

Een recent onderzoekje naar de menu’s van vijf populaire fastfoodketens, liet zien dat Taco Bell (momenteel alleen in Eindhoven) de meeste koolhydraatarme maaltijden had, namelijk 19, met tevens de meeste visgerechten (24) en vegetarische gerechten (24). McDonald’s kwam op de tweede plaats met acht koolhydraatarme maaltijden op het menu. Bij Starbucks kun je beter wegblijven als je het kalm aan wilt doen met de koolhydraten, want het heeft maar twee koolhydraatarme opties op het menu, naast koffie.

Tomaten verkleint kans op huidkanker

50% is het percentage dat een voeding die rijk is aan tomaten (een vrucht die bomvol zit met het antioxidant lycopeen) de kans op huidkanker verkleint (Ohio State U.)

Vertrouw niet alleen op BCAA’s

BCAA’s helpen spieren bouwen, maar daar blijf het niet bij.

Ketenvorm aminozuren of branche-chain acids (BCAA’s) worden gebruikt om spiermassa te laten toenemen en vermoeidheid te bestrijden, maar een nieuw onderzoek gepubliceerd in ‘Frontiers in Physiology’ ontdekte dat ze op zich niet zo geweldig werken. Onderzoekers onderwierpen 10 getrainde krachtsporters aan experimenten waarbij de sporters een BCAA-drank of een placebo dronken en daarna 1 RM leg extensions en leg presses deden.

Daarna namen ze spierbiopten en vonden dat de BCAA’s de eiwitsynthese weliswaar met 22 procent verhoogden, maar dat het een stuk minder was dan wanneer de BCAA’s samen met een whey-supplement werden gebruikt en de eiwitsynthese was verdubbeld. De conclusie van het onderzoek: sporters die spiergroei willen stimuleren moeten niet alleen op BCAA’s vertrouwen.

Niet zoet

Suikerhighs kunnen leiden tot psychische problemen.

Een nieuw onderzoek onder meer dan 7000 mannen en vrouwen vond bewijs dat mannen met een hoge suikerinname (meer dan 67 gram per dag) na vijf jaar een 23 procent hogere kans hadden op psychische stoornissen, dan de proefpersonen die minder dan 39,5 gram suikers per dag aten.

De juiste voeding

Een vegetarische voeding nuttigen wil nog niet zeggen dat je gezonder bent.

Vegetariërs die zetmeelhoudende handel eten zoals aardappelen, zoetigheden en voorverpakte voedingsmiddelen, bleken dezelfde risico’s op cardiovasculaire klachten te lopen als omnivoren. Maar vegetariërs die volle granen, fruit en groenten aten, hadden een lagere kans op hartziekten. (Journal of the American College of Cardiology)

Het decembernummer van Muscle & Fitness is uit!

Het decembernummer van Muscle & Fitness ligt vanaf vandaag in de winkel. Covermodel Simeon Panda legt je in dit nummer onder andere uit hoe je een social media sensatie wordt. Ook behandelen we een stevig trainingsschema voor de borst.

Bestel nu!