prebiotica of probiotica

Darmgezondheid: Prebiotica of probiotica?

Hoewel ‘prebiotica’ en ‘probiotica’ klinkt als high tech jargon, gaat het allebei om ingrediënten die gezond zijn. Prebiotica zijn afkomstig van koolhydraten die niet door het menselijk darmstelsel kunnen worden opgenomen, en ze helpen de productie van probiotica, de levende darmbacteriën die in je darmen wonen en de groei van schadelijke bacteriën onder de duim houden. Probiotica helpen ook minder spijsverteringsproblemen te hebben, zoals gasvorming en opgeblazen gevoel.

Naast in voeding vind je probiotica ook in supplementvorm als lactobacillus of bifidobacteriën. Om de probioticabacteriën een beetje blij te houden, moeten ze zich kunnen voeden met prebiotica. Je hebt ze allebei nodig voor een gezonde darmfunctie. Er zijn geen winnaars in dit voedingsgevecht – als een 0-0 stand bij voetbal. Je beste keus? Eet via je voeding geregeld een combinatie van pre- en probiotica.

Wat is prebiotica?

Vind je in koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals: bessen; volle granen; linzen; acacia-gom (of Arabische gom); rauwe groenten zoals uien, look, asperges, en knoflook.

Wat is probiotica?

Vind je in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals: yoghurt, kefir, karnemelk, zuurkool en miso.

Feiten Prebiotica Probiotica
Levende bacteriën X
Komen voor in bepaalde koolhydraten/bessen X
Voeden Probiotische bacteriën X
Verminderen gasvorming en opgeblazen gevoel X
Voeden zich met prebiotica X
Bevorderen de gezondheid van de darmen X X

Prebiotica of probiotica? Wat is gezonder: allebei!

Het novembernummer van Muscle & Fitness is uit!

Het novembernummer van Muscle & Fitness ligt vanaf 17 oktober in de winkel. In deze editie geven we je een trainingsschema waarmee je biceps in drie weken flink zullen groeien. Verder leggen we uit hoe wat de voedselcombinatie 1 + 1 = 3 inhoudt.

Bestel nu!