kerstdiner

6 Tips om het kerstdiner te overleven

Het kerstdiner gaat vaak ten koste van je fitnessdoelen, omdat het eten allemaal niet verantwoord is. Er zijn verschillende trucs en tactieken die helpen om de schade te beperken, en deze delen wij graag met jullie.

1. Start met de groente

Door te beginnen met het eten van de groenten, wordt je maag wat gestrekt. Wanneer dit gebeurt, wordt er een signaal naar je hersenen gestuurd waardoor je eetlust wordt verminderd. Dit komt doordat het hormoon cholecystokinine wordt vrijgegeven uit het spijsverteringsstelsel. Daarnaast zorgen de vezels, die verschillende groente bevatten, dat voor een langere tijd een voldaan gevoel hebt.

2. Eet voldoende fruit

De fructose in het fruit geeft het voedingsmiddel een slechte reputatie. Wat veel mensen niet weten, is dat fructose efficiënter is dan zetmeelhoudende koolhydraten als het aankomt op het aanvullen van het lever-glycogeen. Een laag lever-glycogeen zorgt voor een hongergevoel en spierafbraak. Dus onze tip is om genoeg fruit te eten deze dagen om je lever-glycogeen op niveau te houden.

3. Ga voor eiwitten

Eiwitten zijn een stimulans voor je insuline. Een stijging van je insuline zorgt ervoor dat je hongergevoel wordt verminderd. Dit is een van de redenen dat het eten van eiwitten zorgt voor een voldaan gevoel. Combineer een goede eiwit-bron met de eerdergenoemde groentes en het fruit voor een krachtige combinatie. Zoals eerder gezegd zorgt het strekken van je maag voor een voldaan gevoel, en dat is waar deze krachtige combinatie voor zorgt.

4. Eet langzaam

Hebben je ouders je ooit verteld om wat langzamer te eten? Ze hebben een punt! Het duurt normaal gesproken 20 tot 30 minuten na consumptie voordat je hersenen het signaal krijgen dat je maag vol zit. Dus wanneer je langzamer eet, zul je ook minder eten.

5. Drink, drink, drink!

Alle tips hebben betrekking op het manipuleren van je hersenen door ze te laten denken dat je vol zit. Door genoeg water te drinken zorg je ervoor dat je maag weer wordt uitgezet en zo het signaal wordt gegeven dat je voldaan bent. Drink dus genoeg water tijdens het eten.

6. Bewaar de koolhydraten voor later

Probeer de koolhydraten voor het laatst te bewaren. Je moet de eiwitten, groentes, fruit en het water eerst nuttigen om te voorkomen dat je te veel gaat eten en zo te veel calorieën binnenkrijgt. Ook een optie is om de gehele dag de zetmeelrijke koolhydraten links te laten liggen, door alleen eiwitten en groentes te eten. Hierdoor houd je de calorieën in toom, en zul je met het diner niet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid overschrijden.

Met deze tips kan je dus ondanks het ‘slechte’ eten, toch genieten van het kerstdiner. Fijne kerst!

Meer lezen over voeding & fitness?

Neem een abonnement! Of koop een losse uitgave

Het decembernummer van Muscle & Fitness is uit!

Het decembernummer van Muscle & Fitness ligt vanaf vandaag in de winkel. Covermodel Simeon Panda legt je in dit nummer onder andere uit hoe je een social media sensatie wordt. Ook behandelen we een stevig trainingsschema voor de borst.

Bestel nu!

  • dylan zijderveld

    Nog bedankt voor deze post! Ik heb de kerst en oud en nieuw overleeft 😉

    – Dylan
    https://www.jaguwear.com