box jump

5 Redenen waarom je Box jump beter kan

Vergroot je power en spaar je schenen door deze blunders niet te maken.

Box jumps stimuleren menige sportieve oefening, leren het lichaam kracht over te dragen en schokken te absorberen, en maken je explosiever. Als je het correct doet tenminste. Helaas heeft de fitnessindustrie de Box jump laten verwateren door erg de nadruk te leggen op hoogte en herhalingen in plaats van correcte uitvoering. Mike Boyle (een van de meest gewaardeerde strength & conditioning coaches en eigenaar van ‘Strength and Conditioning’ in Woburn, Massachusetts), laat ons de vijf grootste Box jump bloopers zien en hoe die te repareren.

Vermijd deze box jump fouten

1. Je begint en eindigt in verschillende posities

Spring vanuit een halve squatpositie en land daar dan ook weer in. Niet eindigen in de beginpostie betekent meestal … nou, kijk maar naar Nummer 2.

2. Je box is te hoog

Als je box te hoog is, dan bemoeilijk je de begin- en eindpositie. Begin met een niet al te hoge box, leer het springen onder de knie te krijgen en voer de hoogte van de box dan geleidelijk op.

3. Landen met een bonk

Altijd een teken van slordige uitvoering en een gebrek aan lichaamscontrole. Zet af vanuit de heupen, anders krijgen je knieën een te grote opdonder. Concentreer je op een atletische sprong met een zachte landing met de hielen als eerste op de grond.

4. Je knieën knikken

Knikkende knieën is zelden een goed teken en betekent meestal dat je bilspieren en hamstrings onvoldoende zijn betrokken. Verbeteren die handel met behulp van de Globlin sqaut en Lateral mini band walks.

5. Je gebruikt je armen niet

Vergeten met je armen te zwaaien vermindert je powerproductie, waardoor de hoeveelheid kracht die wordt overgebracht tijdens de sprong flink vermindert. Zeg maar, met sprongen achteruit gaat! Je moet de armen omhoog zwaaien om direct daarna met de heupen af te zetten. Dat zorg ervoor dat je op hetzelfde punt landt als dat je springt. Het helpt tevens om je evenwicht te bewaren tijdens springen en landen.

Het novembernummer van Muscle & Fitness is uit!

Het novembernummer van Muscle & Fitness ligt vanaf 17 oktober in de winkel. In deze editie geven we je een trainingsschema waarmee je biceps in drie weken flink zullen groeien. Verder leggen we uit hoe wat de voedselcombinatie 1 + 1 = 3 inhoudt.

Bestel nu!